HTML

blog

Gyere, és játssz velünk minden hónap utolsó hétfőjén 17.30-tól 20.00-ig a Németh László Általános Iskolában (VIII., Német utca 13.)

Címkék

Athén (2) átigazolás (1) Ausztria (1) Bajnokok Ligája (1) bajnokság (5) Bátor Tábor (1) Baumfalkencup (2) Bécs (21) bemutató (1) búcsúztató (1) Budapest Subbuteo (147) Budapest Sububteo (1) Club Aliga (1) Copa America (1) családi nap (1) csapatbajnokság (1) csapatverseny (1) Csehország (1) Dragon League (3) Drogerie Markt (1) Dunakanyar Kupa (3) Dunavarsány (1) Duna Tv (1) Ebreichsdorf (3) edéts (1) edtés (1) edzé (1) edzés (302) Elancourt (1) Európa-liga (1) év játékosa (2) Ferencváros (1) festés (1) Focifesztivál (1) focivébé (6) forgatás (1) fotók (2) Fradi (1) Franciaország (1) FTC (1) futballtorna (1) futmesa (1) gála (1) gombfoci (1) gombfociverseny (1) Görögország (1) Groupama Aréna (4) Groupama Arena (1) házibajnokság (4) Hungarian Open (1) idegenlégió (1) játék (1) jótékonyság (1) kapus (1) KockaCsoki (11) KockaPont Közösségi Tér (12) Kréta (1) Magyar Kupa (1) Magyar kupa (3) magyar ranglista (1) magyar válogatott (5) Mattersburg (6) Mezőberény (4) Milánó (1) Mödling (2) Múzeumok Éjszakája (5) Nagy Sportágválasztó (5) Németország (1) olasz (1) Olaszország (1) Olimpia Club Subbuteo (1) országos bajnokság (7) osztrák csapatbajnokság (2) Pasquale Carrassi (1) Phoenix TSC (1) Prága (7) Puskás Ferenc Stadion (1) reklám (1) rendezvény (1) Róma (2) Royal Flash Cup (9) Santa Claus Cup (1) sateliite (1) Sopron (6) sportnap (1) statisztika (6) subbuteo (9) subbuteoshop.hu (1) Subbuteosuli (14) Sven Schilling (1) szétlövés (4) Szombathely (4) Szüerro Tánciskola (23) születésnap (7) tévé (2) tévéfelvétel (1) TFKN Dragon (3) TFKN Dragons (10) Top 50 (1) Traiskirchen (8) TSC Phoenix (2) TV13 (1) újság (1) Vác (1) Vácduka (1) válogatott (1) vébékvalifikáció (2) végeredmény (11) verseny (64) videó (8) videoklip (2) világbajnokság (2) Világcsücsök (4) VilágCsücsök (233) világranglista (15) visszatekintés (8) WASPA (22) WASPA World Cup (2) Címkefelhő

Friend

                Friends

 

subbuteomunich_logo.jpg

 

 

 

 

 

 

  berlinlogo.png

  fistflogo.png

 

 

 

 

 

 

 waspa-logo.jpg

2014.09.27. 22:47 Cozy

Szabálykönyv

Subbuteo – alapszabályok

  

I. A csapatok

Egy csapat 10 mezőnyjátékosból, 1 kapusból és 1 vészkapusból áll.

  

II. Játékidő

 Egy mérkőzés 2x15 percig tart.

 

III. A pálya

A két térfél közepén található a gólhatárvonal. Érvényes gól csak abban az esetben szerezhető, ha a labda teljes terjedelmével áthaladt rajta (lásd: IX. Kapura lövés).

 palya.jpg

 

IV. Kezdőrúgás

Mindkét csapat mezőnyjátékosai a saját térfelükön helyezkednek el.

A pálcás kapusokat a kapuba, a vészkapust a kapu mellé, az alapvonalon kívül kell elhelyezni.

Aki kezd, az állítja fel először a csapatát a játéktérre, a saját térfelén belül. A felezővonalnál elhelyezkedő bábukat egymástól kétujjnyi távolságra kell elhelyezni. Mivel a kezdő állít először, ezért a másik félnek kell kétujjnyi távolságra helyeznie a bábujait.

A kezdőrúgáshoz legalább egy bábut be kell tenni a kezdőkörön belülre.

A kezdőrúgást csak előre, az ellenfél térfele felé lehet elvégezni.

 

V. Játékmenet

A játék során mindig van egy labdát birtokló (támadó) és egy labda nélküli (védekező) fél.

Egy játékos egyszerre, egyidejűleg egy bábuját pöckölheti!

Szabályosnak a mutatóujj vagy a középső ujj körmével való pöckölés számít, hüvelykujjal visszafelé pöckölni tilos!

Az alapszabály szerint egyszer a támadó, egyszer a védekező fél pöckölhet, ám míg a támadónak nem kötelessége megvárni a védekező fél lépését – azaz többet is pöckölhet egymás után, amíg a védekező egyszer sem lépett –, addig a védekező minden esetben köteles megvárni a támadót, és addig nem léphet, amíg a támadó fél nem lépett. Azaz amennyiben a támadó gyorsan játszik, helyzeti előnyre tehet szert.

A támadó félnek nem kötelessége megvárni, hogy a labda megálljon, azaz a mozgó labdába is beleérhet.

Ha egy bábu az oldalvonalon kívülre került, azt vissza kell helyezni a játéktéren belülre, a vonal mellé, oda, ahol elhagyta a pályát.

Amennyiben egy bábu az ötösön belül állt meg, azt az ötös vonalára kell visszatenni úgy, hogy a játékos kívülről érintse az ötös alapvonallal párhuzamos vonalát.

 

1. A vészkapus mozgása

A vészkapus bármikor kijöhet a kapujából és megjátszhatja a labdát, amennyiben a csapata birtokolja azt.

A vészkapust az öt és felesen, illetve az öt és feles alapvonalon túli meghosszabbításán belül lehet helyezni, majd megjátszani vele a labdát.

Ha a vészkapus kifutott, a csapat pálcás kapusát be kell tenni a gólvonal mögé, mivel ekkor a kapu üresnek számít. 

Ha a vészkapus lövése utána a labda a saját csapatánál marad, a kapus bármikor visszatehető a kapu mellé, eredeti helyére, a pálcás kapus pedig visszahelyezhető a kapuba.

Amennyiben a vészkapus nem találja el a labdát vagy a labda hozzáér az ellenfél bábujához (azaz a csapat támadó félből védekező lesz), a kapus nem tehető vissza a kapuba, ott kell maradnia, ahová a kapuból kifutott. Eközben játékba avatkozhat, ugyanúgy, mint egy mezőnyjátékos.

FONTOS! A fenti esetben a vészkapus mindaddig nem helyezhető vissza a kapuba, amíg ki nem ment a labda az alap- vagy oldalvonalon kívülre, illetve a saját csapat át nem vette a labdát, azaz védekezőből ismét támadó fél lett. Ám ha a labdát megszerzett (támadó) fél öt lépésen belül nem tud gólt szerezni, a vészkapus visszatehető eredeti helyére, a pálcás kapus pedig a kapuba (az öt lövésbe nem számít bele a lesről való visszajövetel).

FONTOS! Amíg a vészkapus kirúgása után a labda mozgásban van, a vészkapus gyorsan visszatehető a kapu mellé, a helyére.

 

VI. Támadás

A támadó félnek minden egyes lépésnél érintenie kell a labdát valamelyik bábujával.

FONTOS! Egy bábu egymást követően legfeljebb HÁROMSZOR érhet bele a labdába. Amennyiben eközben egy másik saját bábuja is hozzáér a labdához, a számolás újrakezdődik, azaz azzal a bábujával újra háromszor érhet hozzá a labdához.

Mindaddig a támadó félnél marad a labda, amíg valamelyik bábujával hozzá tud érni.

 

VII. Védekezés

A védekező fél mindaddig nem érhet a labdához, amíg az a támadónál van, csupán megakadályozhatja a támadást (beállhat a támadó bábuja és a labda közé vagy a labda elé állhat).

A védekező félnek mindig meg kell várnia, amíg a támadó fél pöcköl!

Amennyiben a védekező fél hozzáér a labdához, vagy az ellenfél, illetve a saját bábujához, az szabálytalanságnak számít (lásd: XI. Szabálytalanságok).

 

VIII. Szerepcsere

A támadásnak vége, ha:

a) A támadó bábuja nem ér hozzá a labdához (nem találja el).

b) A labda hozzáér az ellenfél bábujához.

FONTOS! Amennyiben a labda hozzáér a védekező bábujához, ám utána újra a hozzáér a támadójéhoz, továbbra is a támadó fél vezetheti a támadást.

c) A labda elhagyja a játékteret úgy, hogy utoljára a támadó fél bábuját érintette.

d) A támadó fél gólt szerez.

Ezekben az esetekben megfordulnak a szerepek, a támadóból védekező, míg a védekezőből támadó fél lesz.

 

IX. Kapura lövés

Csak akkor szerezhető érvényes gól, ha a labda a lövést megelőzően teljes terjedelmével áthaladt a gólhatárvonalon.

FONTOS! A kapura lövő bábu állhat a gólhatárvonalon kívül, illetve az oldalvonalon kívül is.

Ha kapura lövéskor a labda a gólhatárvonalon kívül van, a gól nem érvényes, és kirúgás következik a védekező fél javára.

A támadó fél nem köteles megvárni, hogy a labda megálljon, azaz mozgásban lévő labdát is a hálóba juttathat.

Abban az esetben érvényes a gól, amennyiben a labda teljes terjedelmével áthaladt a gólvonalon.

Kapura lövéskor a támadó félnek nem szükséges megvárnia, amíg a védekező helyezi a kapusát.

 

1. Kapus védése

Amennyiben a kapura lövést a kapus védte, a kapura lövő játékos következik, és az egyik játékosával mozoghat (blokkolhat) egyet.

Ha a kapusról kipattanó labda érintette a támadó fél bábuját, ám a labda nem a védekező fél negyedében ment ki az oldalvonalon kívül, akkor ismét a kapura lövő fél jöhet (függetlenül attól, hogy az ő bábujáról ment ki a labda), mivel a kapusról kijövő labda olyan, mintha egy mezőnyjátékos bedobásra pattintott volna egy labdát, amely nem a saját negyedében hagyta el a játékteret.

 

X. Pontrúgások

1. Szöglet

Szögletrúgásra abban az esetben kerül sor, amennyiben a labda a védekező negyedben lévő báburól pattant ki az alapvonalon túlra. Fontos, hogy a lövést megelőzően a labdának és a védekező bábujának is a védekező negyedben kell állnia. Ha vagy valamelyik bábu vagy a labda nincs a védekező területén belül, akkor kirúgás következik, függetlenül attól, hogy a védekező csapat bábujáról pattant ki a labda az alapvonalon túlra.

A labdát a szögletzászlónál lévő félkörön belül kell elhelyezni, és egy bábut oda kell tenni, amelyik elvégzi a szögletrúgást.

Szögletrúgás előtt mindkét játékosnak joga van 3-3 bábut pöckölni.

Először a támadó, azaz a szögletet elvégző fél pöcköl hármat, majd a védekező. A három pöckölés elosztható három játékos között, vagy lehet egy játékossal kettőt, a másikkal egyet mozogni, vagy egy játékossal is lehet hármat pöckölni.

FONTOS! Amennyiben a pöckölés közben a bábu hozzáér egy az ellenfél vagy a saját csapat valamelyik bábujához, mindkét bábut vissza kell tenni az eredeti helyére, és ez a pöckölés is beleszámít a megengedett háromba.

A szögletrúgást végző bábu mindaddig nem érhet bele a labdába, amíg ahhoz vagy a saját, vagy az ellenfél bábuja hozzá nem ért.

 

2. Kirúgás

Kirúgás akkor következik, ha a labda elhagyja a védekező fél alapvonalát úgy, hogy a labdát utoljára a támadó fél bábuja érintette, vagy a védekezőről pattant ki, ám a védekező fél bábuja, vagy a labda nem a védekező fél negyedében állt.

Kirúgáskor a labdát az öt és feles sarkára kell tenni, arra az oldalra, ahol a labda kiment.

Kirúgás előtt mindkét fél a pálya bármely területére – akár az ellenfél térfelére is – helyezheti a bábujait. Először a kirúgást elvégző fél állítja a bábujait, ha végzett, akkor állíthat a védekező fél.

A kirúgást végző bábu mindaddig nem érhet bele a labdába, amíg ahhoz vagy a saját, vagy az ellenfél bábuja hozzá nem ért.

 

3. Bedobás

Bedobás akkor következik, ha a labda az oldalvonalon kívül hagyja el a játékteret.

Példa: ha az A csapat bábuja úgy lövi meg a labdát, hogy az a B csapat bábujáról pattan az oldalvonalon túlra, akkor A csapat jön bedobással.

A labdát az oldalvonalra kell helyezni, oda, ahol a labda elhagyta a játékteret, és egy bábut oda kell tenni, amelyik elvégzi a bedobást. Bedobáskor a labdát úgy kell az oldalvonalra rakni, hogy az felezze a labdát, a bedobást elvégző játékos pedig bedobáskor nem érhet hozzá az oldalvonalhoz. Ha valamelyik bábu akadályozza a bedobást, azt kétujjnyi távolságra odébb lehet helyezni.

FONTOS! Bedobás esetén figyelni kell arra, hogy a felezővonal és a két gólhatárvonal által négy részre osztott pályán a rúgás előtt hol állt, illetve a rúgás után hol ment ki a labda.

(Példa: ha az A csapat bábuja a felezővonal és a saját gólhatárvonala között álló labdát kipattintja B csapat bábujáról, és a labda a felezővonal és az A csapat gólhatárvonala mellett hagyja el az oldalvonalat, akkor A csapat jön bedobással. Ha viszont az A csapat bábuja által kipattintott labda a pálya egyéb részén – például a gólhatárvonal és az alapvonal között vagy a felezővonal és B csapat gólhatárvonala között – hagyja el az oldalvonalat, B csapat jön bedobással, függetlenül attól, hogy az ő bábuját érintette utoljára a labda.)

Bedobás előtt mindkét játékosnak joga van 1-1 bábut pöckölni. Először a támadó, azaz a bedobást elvégző fél pöcköl egyet, majd a védekező.

FONTOS! Bedobásnál nem kötelező egyet-egyet pöckölni. Ha a bedobást elvégző fél nem akar pöckölni, azt mondja, hogy „no flick”, ezzel az ellenfél tudtára adja, hogy egyet sem kíván pöckölni.

FONTOS! Amennyiben a pöckölés közben a bábu hozzáér egy az ellenfél vagy a saját csapat valamelyik bábujához, mindkét bábut vissza kell tenni az eredeti helyére, és ez a pöckölés is beleszámít a megengedett egybe.

A bedobást végző bábu mindaddig nem érhet bele a labdába, amíg ahhoz vagy a saját, vagy az ellenfél bábuja hozzá nem ért.

Bedobásnál nincs les (lásd: XII. Les).

FONTOS! A subbuteóban nincs „nagy bedobás” azaz bedobáskor a labdát vagy csak abba a negyedbe lehet dobni, ahol a labda kiment, vagy egy negyeddel előrébb, vagy hátrébb. Ha a bedobást végző fél kétnegyednyire, vagy annál messzebb dobja a labdát, akkor a labdabirtoklás megfordul, és máris a védekező fél hozhatja fel a labdát.

 

4. Szabadrúgás

A szabadrúgást onnan kell elvégezni, ahol a szabálytalanság történt.

Szabadrúgásnál egy bábut oda kell helyezni, ahonnan a szabadrúgást elvégzik.

FONTOS! Szabadrúgás esetén a szabadrúgást lövő bábun kívül mindegyik bábunak legalább kétujjnyi távolságra kell lennie a labdától.

A szabadrúgás elvégzése előtt mindkét játékosnak joga van 1-1 bábut pöckölni.

Először a támadó, azaz a szabadrúgást elvégző fél pöcköl egyet, majd a védekező.

FONTOS! Szabadrúgásnál nem kötelező egyet-egyet pöckölni. Ha a szabadrúgást elvégző fél nem akar pöckölni, azt mondja, hogy „no flick”, ezzel az ellenfél tudtára adja, hogy egyet sem kíván pöckölni.

 

A szabadrúgást elvégző bábu mindaddig nem érhet bele a labdába, amíg ahhoz vagy a saját, vagy az ellenfél bábuja hozzá nem ért.

 

XI. Szabálytalanságok

Szabálytalanságot akkor követ el egy játékos, ha védekező félként egy bábujával hozzáér a saját bábujához, a labdához, vagy az ellenfél bábujához, illetve ha a támadó fél bábuja úgy találja el az ellenfél bábuját, hogy előtte nem ért a labdához. (Ha a támadó fél bábuja előbb hozzáért a labdához, és utána az ellenfél bábujához, az nem számít szabálytalanságnak!)

 

A labda helyzete

Mihez ér hozzá a szabálytalankodó bábu?

Következmény

álló

álló bábuhoz

vissza*

álló

a labdához

vissza*

álló

a támadó fél mozgó bábujához

vissza (a támadó fél bábuját oda kell visszatenni, ahol előzőleg állt)

mozgó

álló bábuhoz

vissza*

mozgó

a labdához

szabadrúgás

mozgó

a támadó fél mozgó bábujához

szabadrúgás

 

* Ebben az esetben a labdát, az elpöckölt, illetve a megérintett bábut vissza kell tenni arra a helyre, ahol a lövést megelőzően állt.

FONTOS! Mindig a támadó fél dönti el, hogy az adott esetben szabadrúgást, a bábuk visszahelyezését, vagy továbbot – előnyszabályt – kér. Ez utóbbi esetben mindegyik bábu a helyén marad, és folytatódik a játék.

FONTOS! Amennyiben a játékos pöckölés közben ujjal hozzáér a saját vagy az ellenfél bábujához, szabadrúgás következik a vétlen fél javára.

Smashing: Ha a támadó játékos az ellenfél térfelén hozzáér a labdához, utána pedig hozzáér az ellenfél két játékosához, akkor onnan, ahol a második játékost megütötte, szabadrúgás következik az ellenfél javára, függetlenül attól, hogy a támadó először a labdát találta el. (Ez a szabály a védekező felet segíti, hogy a támadó ne tudja szétrombolni a védekező fél védelmét.)

 

1. Eldőlt bábu

Ha egy bábu a lövést követően eldőlt, a játékot meg kell állítani, a bábut a talpára kell állítani, s ebben az esetben a másik félnek van egy blokkolási lehetősége.

 

XII. Les

Lesen tartózkodik az a bábu, amelyik az ellenfél gólhatárvonala és alapvonala között áll úgy, hogy a bábu, valamint az alapvonal között nem áll védekező fél bábuja, és ez a bábu közelebb van az alapvonalhoz, mint a labda.

FONTOS! Egy bábu tartózkodhat a fent említett pozícióban, a lesszabály csak abban az esetben lép érvénybe, ha a bábu a labdával megjátszhatóvá válik.

Ha valamelyik játékos lest vét, az ellenfél következik szabadrúgással (lásd: X/4. Szabadrúgás).

A leshelyzet nem büntethető szabadrúgással, ha a támadó fél visszajön lesről (lásd: 1. Leshelyzet megelőzése).

FONTOS! Bedobás esetén nincs les!

 

1. A leshelyzet megelőzése

Amennyiben a támadó fél úgy ítéli meg, hogy egy vagy több bábuja lesen tartózkodik, és ez meghiúsítaná az akcióját, megállhat, és azt mondhatja: „visszajövök lesről”. Ekkor egy lesen lévő bábját kipöckölhet a leshelyzetéből.

Ezt követően a támadó félnek meg kell állnia, és meg kell várnia a védekező felet, hiszen az jogosult arra, hogy pöcköljön egyet.

FONTOS: A lesről visszajövő játékos nem érhet bele a labdába! Amennyiben a lesről visszajövő bábu vagy a saját vagy az ellenfél bábujához hozzáér, mindent vissza kell tenni az eredeti pozíciójába. Ezt követően, miután a védekező fél lépett, a támadó újra megkísérelheti visszapöckölni lesről a bábuját. (egy támadás során legfeljebb három játékos hozható vissza lesről.)

Leshelyzet megelőzhető abban az esetben is, ha a támadó csapat bábuja az ellenfél gólhatárvonala és alapvonala között lesen álló bábujával visszafelé pöckölve megjátssza a labdát. Ebben az esetben a támadó félnek nem kell megvárnia a védekező felet.

 

komment


A bejegyzés trackback címe:

https://budapestsubbuteo.blog.hu/api/trackback/id/tr145035550
süti beállítások módosítása